Selasa, November 24, 2009

Life...Love




Jeng3...tibe2 malam ni mood aku ntuk mengupdate blog dtg..
hehe..knape tah..maybe sbb aku tgh dgr music dr Final Fantasy 6 (Aria De Mezzo Carattere), besh gile..
rse tenang jer..huhu~...

so knape ye tajuk kite malam ni tentang 2 bende yg plg "complicated" kt dunia ni?
ntah la..tibe2 terase cam nak citekan tentang ni..
etceli byk lg yg disimpan..tp xpernah jumpe org yg btol2 leh kite luahkan..
aku pernah ingat kawan aku sorg ni cakap..
aku : haha, aku ni jenis heppy2 je..suke bising2 n wat lawak hehee..
dia : owh yeke bagusla....tapi selalunyer org yg camtu sbb dia nak sembunyikan perasaan sebenar kat dalam   kan..., kt luar eppy kt dalam sape yg tahu kan..jgn isaw, aku faham perasaan ko..~ :)
aku : ..........

then die skg da ilang kt mane tah, aku xpernah cite masalah aku kt dia, tp die leh bace....thanx ye...

so camne idup aku sejak last update?? BIZZARE!!! ahhaa..
byk bende jd...yg besh...x besh...
tp sebenarnye susah nak tunjukan perassan sebenar aku..
aku memilih, n aku x suke tunjuk emosi sebenar dalaman aku..
ni personality test dr Facebook aku :
Dear Syah Ns, below are your PSYCHOLOGY PERSONALITY test result:

Mysterious... oftentimes, a loner. You know your true friends and only them are allowed to understand the real you.

You hide your emotions... Sometimes pretending to be always happy. Sometimes, not giving even a hint of what you really feel.

You search for love... you’re a hopeless romantic and every time you enter a relationship, you give your all and believe “this is the One.”

You appreciate simple things in life... You hate complicating things that’s why you’re typically up-front in any aspect.

You’re an ideal boyfriend/girlfriend... You don’t care if your partner doesn’t really love you as long as you love him/her. You give your all...

You’re intimidating! People have an impression that you’re elite—or if not, you simply look sophisticated. You gain praises but not companions.

You love actions... with the hero-like taste! You focus on your strengths and use them to protect persons/things that are important to you.

hurm,,xtau la if btol ke x, tp aku sendiri yg faham diri aku kan, aku leh kate 90% btol :)
sejak sekolah menengah, aku da mula tinggal jauh dari family, aku mula tinggal di sekolah berasrama penuh, memang sedih time awal2 tinggalkan family, tetapi aku xtau knape aku yg minta emak aku agar aku dihantar ke skolah berasrama penuh, aku x ingat,aku ingatkan emak aku yg suh, tp bila aku tanya kat emak aku, emak aku kate aku yang nak...

then selepas habis skolah menengah, aku dapat masuk ke IPTA (UIA) course Human Science,tetapi aku tolak,  aku x minat, lagipon itu pilhan last aku, then aku apply ke IPTS lak "Akademi InfoTech Mara", skg bernama Kolej Poly-Tech Mara, kat batu pahat...
mmg rmi kate aku salah pilih sbb x masuk UIA, yup maybe yes, maybe no...i decide my own life kan..
tp kalau aku pilih untuk masuk ke UIA, maybe haluan aku da lain skg ni, aku xtau kat mane aku skg...
br aku sedar, manusia mempunyai pilihan, dan setiap pilihan membawa kite ke haluan yang berbeza..

aku bukan la dr keluarga yang senang, aku pernah teringat makcik aku berkata " G...knapa ko maw skola jauh2, kesian umi ko nnti"..
time tu aku tersedar, selame ni aku selalu stdy jauh2 dr family, aku xtau knape, bukan aku x sayang, cuma aku rasa aku...aku pn xtahu knape....aku harap satu hari nanti aku faham ngan keputusan aku selame ni...
tetapi sumhow, aku da leh berdikari sendiri..

selama aku idup berdikari, aku rasa aku lg banyak membantu org dr dibantu, aku xtau knape aku xsuka org membantu aku, bukan sbb ego ke ape, tp aku xtau, aku rase x selesa...tp aku bangga sbb selame ni aku idup, aku xperlukan sesape, aku x pernah minta tlg sesape (kecuali keluarga) untuk aku sampai ke sini..aku xpernah menyusahkan idup sesape,cuma aku sedih...aku pernah menyusahkan keluarga sbb nak tolong org lain,
baru aku sedar bahawa in the end...org yg btol2 blh tolong kite..hanya keluarga sendiri sahaja...

sejak 2002 - 2009, byk yg telah aku tempuh sejak dtg ke semenanjung malaysia, dari batu pahat ke KL,
aku bersyukur dengan segala pengalaman ni...tetapi aku still perlu pergi jauh, aku blom lg menetap sasaran..
slame ni aku cume gune konsep " Go With The Flow" walaupn aku akhirnya sampai ke sini, tetapi konsep tu da lapuk ntuk aku, aku perlukan satu target untuk diri aku, satu matlamat yang jelas, aku nak kemana selepas ini...aku harap aku akan lebih kuat di masa akan datang...

itu la serba sedikit cerita tentang hidup aku..skg tentang Love is Cinta...
baru2 ni aku selalu je dengar masalah cinta dari kawan2 aku...
maaf aku x dpt tolong, aku cuma boleh menjadi telinga untuk mendengar rintihan2 mereka...
cinta memang bende yg sangat merumitkan..kadang2 org boleh jd gila...
mungkin kerana mereka terlalu devote dengan cinta manusia...cinta manusia adalah cinta yg x teguh..
sentiasa goyang...
ayat redah lautan api...mendaki puncak gunung hanyalah ayat2 yang da lapuk..
apakah pengorbanan cinta tu berbaloi..
kengkadang aku pn xtau....
perasaan cinta tu..adakah akan kekal???
jarang kita dapat lihat org yang sebegitu...
adekah cinta itu hanya mengucap selamat pg dan selamat malam?
adekah cinta itu hanya muncul dikala kita rindukan seseorg?
adekah cinta itu hanya akan terasa bila kita dalam keadaan tertekan@ bermasalah...
ataupn cinta itu adelah sentiasa merindukan die dan mengambil tahu tentang die...
adekah cinta itu cemburu?
adekah cinta itu kebebasan?

aku pernah bercinta
org2 yang sebaya dengan aku, hampir semua pernah bercinta, xkesah la cinta monyet @ cinta manusia..
tetapi perasaan itu selalunye hanya indah di awal pertemuan...
kemana kah hilang perasaan itu setelah lame bercinta?
adekah cinta datang dan pergi?
bila bercakap tentang cinta..memang kengkadang xade penyelesaianye..

aku pernah bercinta...
aku hanya mengucap kan selamat pagi dan selamat malam..
seperti tidak ade ape lg yg blh dibualkan...
aku ingatkan die untuk makan dan jaga kesihatan..
tetapi sebaliknya die hanya biarkan aku seperti itu..
kalau aku menghantar mesej..
die mengambil mase yg lame untuk membalas..
di atas alasan tengah sibuk @ bersama dengan kawan2 yg lain
bila aku mendapat mesej dr dia..
aku heppi, seperti dunia ini aku yg punya..
aku membalas secepat mungkin..
walau sesibuk mane pn..
kerana membalas mesej hanyalah mengambil tidak sampa seminit dr mase aku..
ade kah membalas mesej itu mengambil mse yg lame dlm idup dia?
adekah mesej aku hanyalah mesej seperti kwan2 biase bg nya?
kalau dia sakit aku mesej makan ubat dan minum air banyak2
bila aku sakit, die lupe aku sakit..
bile mase die perlukan aku..aku akan memberi galakan dan semangat
bila mase aku perlukan die, die cakap aku bersikap kebudak2 an...
bila kita berkorban segala2 nya ntuk die..
dia x fikir betapa susahnya kita berkorban

"take as granted" itulah ayat2 yg sesuai..
segala2 kemahuan dia, aku bg..
tetapi tahukan die setiap ape yg dia minta
memerlukan aku berkorban byk untuk mendapatkan nya??
bila kite cite segala pengorbanan kite..
die berkata kite mengungkit2
salah kah aku beritahu ape pengorbanan aku selame ni
ape yg telah aku wat..
hanya meringankan beban die..
aku pernah meminta tlg kawan,,,keluarga...hanya untuk melihat dia gembira...
aku bersusah payah agar die senang...
tetapi...dia pandang sebelah mata pengorbanan tu
adekah itu cinta???
hanya sebelah pihak sahaja yg berkorban?

sedikit demi sedikit...
menjadikan aku melebihkan diri aku sblom org lain...
 kawan aku selalu cakap.."kenapa ko sayang kat org tu walaupn die sakitkan ati kau? walaupn ko tau ape yg die buat di belakang ko?"
itulah persoalan2 yg aku selalu x dpt jawab..
kawan aku pernah bercakap "cinta itu buta"
ye aku faham..aku x buta..aku tahu ape yg die buat, tp jgn risau..
dengan pengalaman2 sblm ni, menjadikan aku kuat...
"macam mana kau handle time clash?"..itu pn persoalan yg aku x dpt jawab..
aku mengambil masa ntuk betul2 gembira dan hepi..
aku selalu berkata kat diri aku yg aku kuat...
yg aku selame ni boleh berjalan sendiri tanpa bantuan sesape...
yg aku boleh...
aku motivate diri aku...
bukan senang...tetapi itu la yg terpaksa aku hadapi..
aku x boleh lari dr kehidupan...
aku sedih2 sorg2...aku xpernah bgtau sesape pn...
memang menyakitkan..tetapi aku x suke org untuk melihat aku sedih...
adekah perasaan itu akan berterusan???
entahla...aku kadang2 ingin membawa diri..
ke sesuatu tempat yg tenang dan damai..
di mana aku leh slow kan hidup aku..

aku terasa bahawa hidup aku terlalu pantas ntuk aku kejar..
aku kena berhenti sebentar..menarik nafas dan rehat...
kengkadang...kite terlalu ambil mudah sesuatu bende...
kite lupa akan kepentingan bende tu
walau sekecil mane pn...

setelah dia tinggalkan aku..
br la die teresak2 nak kan aku kembali...
maaf...bg aku ape yg da dia buat memberi bekas kat dalam hati aku...
aku da maafkan dia..tp aku xleh terima dia kembali dalam hidup aku...
bukan sorg dua..
tp semua org2 yg da tinggalkan aku
hendakan kembali.....
kerana itu la...
aku pesan kepada sesiapa...
hargai lah sesiapa pn yg hadir dalam hidup kita...
jangan la take as granted...
setiap org yg datang ke hidup kita..mengajar kita sesuatu...
belajar la menyanyangi seseorg tu setulus hati..
jika x mampu..tinggalkan la dia,..
sebelum memberi kesan yang buruk...

CINTA dan KEHIDUPAN adalah bende yg subjektif
semua ada definisi sendiri...
tetapi...
hargai lah CINTA dan KEHIDUPAN...
kerana setiap yang terjadi ade hikmahnya.....

Pengajaran :
Life
-----
-kita mempunyai pilihan...jangan lah takut untuk memilih..setiap pilihan ade kebaikan dan keburukan
-keluarga la yang paling penting, tanpa mereka..kita xkan kemana
-cari la kawan yg tepat, yg boleh bergembira dan bersedih bersama2...

Cinta
-------
-jaganlah sayangi seseorg tu lebih dr yg dia sayangi diri kita..selagi kita x mengenali dia
-janganlah limpahkan kesenangan terhadap dia, takut kelak dia memerlukan kita disebabkan kesenangan, bukan kejujuran kita
-sayangi diri sendiri lebih sebelum sayangi org lain, tolong diri sendiri sebelum tolong org lain..
-ikhlas syg kat dia kerana diri dia, bukan ape yg dia ada...

1 ulasan:

kamilhasan berkata...

thank shah..

ko mmg kental..pape pon gudlak on any path u choose for life.we only have 1 life, treasure it and fullfill ur dream..